2019
Swimsy, een interactieve variant van een klassieke zwemles
Het Innosportlab zag steeds meer dat de huidige zwemlessen niet meer bij deze moderne tijd passen. Samen wilde ze kijken hoe deze klassieke zwemlessen omgezet konden worden naar de huidige tijd, met een digitale interactieve laag.
Swimsy, word jij de nieuwe waterheld?
Tijdens dit project was het doel om een interactieve zwemles te ontwikkelen voor de kinderen & ouders meer betrekken bij de vooruitgang van hun kind. Daarvoor is er voor thuis een applicatie ontworpen onder de naam Swimsy (SwimEasy). De app heeft een overkoepelend effect voor de zwemlessen, dit komt omdat er voor iedere zwemles een nieuwe verhaal wordt geplaatst in de app. Deze zullen de ouders voor moeten lezen aan de kinderen, de verhaaltjes zijn extra kort gehouden zodat het niet te veel tijd kost. De elementen van dit verhaal zullen dan tijdens de zwemles terug komen.
In de app ben je een van je gekozen zwemhelden (mascottes). Deze mascotte komt in ieder verhaal terug, zo zien kinderen hun eigen mascotte in het verhaal als held voorbij komen. Hierdoor zal het kind meer betrokken worden bij de zwemlessen en komt er meer betekenis achter de opdrachten. Nu worden de zwemopdrachten niet meer abstract gezien, maar de kinderen komen dan in de rol van hun mascotte terecht. De kinderen moeten nu bijvoorbeeld onder de ijsberg door zwemmen, wat hun mascotte moest doen tijdens het verhaaltje wat de ouders hebben voorgelezen.
Naast dit punt zijn er ook handige dingen voor de ouders, zo hebben de ouders een algemene plek waar ze hun voortgang van hun kind kunnen bekijken in een overzicht wat ook interessant is voor hun kind. Een ander punt is, dat ze zwem instructies samen kunnen kijken met hun kind. Zo weet het kind wat er de volgende zwemles te doen staat en kan een keer het instructie filmpje bekijken (dit filmpje wordt op een interessante manier gepresenteerd).
Om de interactieve elementen te gebruiken heeft de zwemleraar een applicatie nodig om de elementen te bedienen. Het idee hiervan is dat er zo min mogelijk dingen hoeven gekocht te worden en dat de leraar zelf een invulling kan geven aan de interactieve bal bv. De ene keer wordt dat een schatkist, die ze dan moeten opduiken en de andere keer een “bom” die de kinderen moeten doorgeven. Dit is allemaal mogelijk omdat de bal volledig interactief is.
VRAAG
- Hoe kan InnosportLab ervoor
- zorgen dat de zwemlessen
- gemoderniseerd worden
- met een digitale laag?
PROCES
- Onderzoek
- Interviews
- Testen
- Evalueren
- Vervolgstappen
ONTWERPBENADERING,
TRENDS & RELEVANTIE
- UIX
- Gamification
- Commerciële potentie
DOELGROEP
- Zwemdocenten
- Kinderen
- Ouders
JAAR
Project uitkomst
Swimsy
Er is een digitaal product neergezet die een interactieve zwemles creëren. Dit is op speelse manier gedaan voor de doelgroep. Zo zijn er interactieve drijf elementen, die de zwemdocent kan besturen met de applicatie om van gedaante te laten veranderen. Zo is een voorheen simpele Pool Noodle, nu een interactief element geworden. Zo kan het de Pool Noodle met een druk binnen de app, de kleuren en patronen van een boomstronk aannemen. Ook is er een interactieve bal ontwikkeld die dezelfde eigenschappen heeft, zo kan de bal ineens een “bom” worden, zodat de kinderen op een speelse manier kunnen overgooien met de “bom”.
Ook bleek uit onderzoek dat kinderen nieuwsgierig waren, wat er die zwemles gedaan zou worden. Hiervoor is er een zwembuddy in het leven geroepen, met deze zwembuddy kunnen de kinderen binnen de applicatie per zwemles de oefeningen bekijken en voorbereiden. Ook is de zwembuddy de rode draad, het is de zwemheld van de kinderen. Dit komt zowel terug in de zwemlessen, maar ook in het verhaal. Vanuit de ouders kwam ook een oproep, ze wilde graag hun progressie van hun kind bijhouden, binnen de applicatie kan de ouder dan ook gemakkelijk bekijken hoe hun kind het doet en wat ze allemaal doen bij de zwemlessen.
“Als vader ben ik super benieuwd hoe mijn zoontje het doet op zwemles, de app bied voor mij een super uitkomst.”
Gert-JanOuder